Så blev jeg uddannet

Pædagog

Jeg blev uddannet pædagog i sommer 2001

På (JPS)  Jydsk Pædagog-Seminarium i Århus 

Som pædagog er jeg villig til at bringe mig selv i spil, involvere mig og i høj grad agere på brugerens præmiser.

 

Mine erfaringer og kompetencer er gennemgående indenfor specialpædagogik, dvs. Handikap & psykiatri, i alle alders grupper.

Jeg har indsigt i kropssprog, hvilket stammer fra

min interesser (Klovnerier, teater og musik) og

kan bidrage med erfaringer fra hospitalsklovn

konceptet.

Kommunikation ser jeg som en vigtig del

af min pædagogiske praksis. 

Min personlige indstilling i pædagogisk arbejde

Se mennesket foran dig som et menneske habil på anden vis, frem for diagnosen eller handikappet.

 

Alle har potentialer til at byde på noget (bare et smil kan være meget berigende og værdifuldt).

 

Alle har potentialer til at udvikle sig, min opgave er at vise vejens muligheder.

 

En rød næse, og en ”sok”, kan være vejen til at sige noget på en anderledes måde. Eller kan også være nøgle til relation med borger.

 

Hvor der er plads til forskellighed, er der også plads til mig. Så man behøver ikke at være ligesom de andre.

 

At hjælpe et voksent menneske med renlighed, behøver absolut ikke at være en sur opgave når det gøres med lidt humor. Men en sådan intim opgave kræver tillidsforhold, empati, respekt og omsorg så at personen bevarer sin værdighed.

 

Rammer og struktur er som regel nødvendige i pædagogisk arbejde, men hvor der også er plads til spontanitet, kan nye ideer blomstre op og skabe sjovere omstændigheder.

 

Min holdning til manuelt arbejde:

Der findes ikke kedelige opgaver, fordi enhver

opgave kan forvandles til et øjeblik hvor

relationerne dannes og styrkes, selv den simple

handling at dække et bord til aftensmad.

 

Min holdning til samfund:

Hvor der er plads til alle, får konflikter et hårdt

liv.

 

Det er godt at kunne være selvstændig, men i

fællesskab løftes tungere vægt.

 

Relevante data fra: Afgangsbevis Pædagoguddannelsen

General prøve cirkus på Værksted Lundgården juni 2013

Speciale: Drama og teater som pædagogisk redskab

karakter: 8

Skriftlig prøve, fag: Pædagogik / Psykologi Karakter: 10

Mundtlig prøve, fag: Værkstedsfag Karakter: 7

Mundtlig prøve, fag: Kommunikation, org. Ledelse Karakter: 8

 

Projekter:

Tværfaglig projekt, emne:

Frivillige arbejders styrke/svagheder i forhold til pædagoger

 

Tværkulturelt projekt, emne:

Kan norditaliensk pædagogik integreres i danske institutioner?

(fordybelse i studium om Reggioemilia pædagogik, med bl.a. Besøg af i Børnehave Tiziana i Aalborg.)

 

Førsøg- og Udviklingsprojekt, emne:

Pædagogen som kulturformidler

(Projektet blev udviklet i samarbejde med Moesgård Museum,

supervision af JPS dramalære og flere studiekollegaer).

| Svar

Nyeste kommentarer

21.03 | 18:24

ciao gico
come stai?

Lone